JanGan LupA fOllOw YerK??

Friday, 19 June 2015

Ramadhan Al-Mubarak ~

ASSALAMUALAIKUM...


kaifa halukum ? 
alhamdulillah , ana bilkhair :)
semoga semua org sihat wal afiat hendaknya.. =)

hmm..harini da 2 Ramadhan.. 
alhamdulillah.. kita semua sempat bertemu dgn bulan yang mulia ni lagi..
syukur , alhamdulillah.. =)
jadi , manfaatkan sebaiknya bulan ini... and.. kalau boleh..
keep istiqamah dalam melakukan amal kebaikan dan ibadat yang dikerjakan..
inshaAllah amin... 
Alhamdulillah jugak ..sbb spnjg 2 hari ni hujan rahmat turun setiap petang..
sejuk je rasa...aman je.. nyaman pon ade.. =) syukur lah kita berpuasa dalam keadaan yg tak berapa panas... :)

hmm.. hari pertama nana berpuasa ? ermmmmm.. hehe..
ok .. tak dapat merasa nikmat berpuasa hari pertama =( 
tp , xpe..seronok tengok semua org yg bersemangat wlpn tengah berpuasa.. 
ade yg energetic ... haha..ade jgk yg sleepy , ade yg maintain biasa , and x kurang jugak yang happy-go-lucky .. hoho.. duduk kat asrama terasa lain sambutan Ramadhan nye brbanding dgn rumah.. dua-dua best.. tp .. masing 2 ade kelainan nye..kt asrama..pukul 6 ada tadarus.. lepastu pergi beriftar.. alhamdulillah.. seronok sangat bila berbuka ramai-ramai.. nana berbuka ngn roomate nana sendiri.. rasa macam keluarga sendiri da roomate tu semua.. ibarat macam.. berbuka ngn kakak kakak.. huhu.. hidangan berbuka pon , alhamdulillah sedapp..hari first tu.. makan nasi putih,gulai kawah,sayur kacang panjang,tembikai,and air jagung.. alhamdulillah..sedap n mengenyangkan..

sebelum makan tu biasalaa kene beratur dulu.. masyaAllah..
panjang ya Rabbi barisan.. nana just pergi amek air jagung n duduk kat meja dulu.. 
bila da reda sikit barisan tu.. nampak macam da pendek je.. baru lah nana g amek nasi.. haha... hari pertama tu kitorang berbuka puasa ngn ayahanda.. seronok la jgk.. ibarat makan ngn adek-beradek n ayah sendiri..haha... nana dpt lauk sikit je..sbb da pengakhiran.. tp , nana x kesah.. sbb kalau berbuka nana mmg x makan byk .. cukup kurma sebiji n nasi sikit..pastu air buah.. kenyang , inshaAllah.. ingat ..
kita niat berpuasa.. bukan niat berdiet.. bila mana kita da niat berpuasa tu.. automatik selera kita akan seiring dengan niat.. maksud nana kat sini.. bila kita da niat berpuasa seikhlas hati lillahi taala.. automatik , semasa berbuka tu.. makan sikit pon da boley kenyang.. sbb ape ? sebab kita qanaah dengan rezeki yg ada.. kita akan merasa cukup.. x perlu nk tambah2 nasi .. air sampai 2 3 gelas.. Allah.. tu melantak namanya.. hee.. ingat balik ye sayang.. kita berpuasa ni menahan segala nafsu yg ada dlm diri kita.. salah satunya nafsu makan.. fahami betul2 definisi puasa tu =) baru la rasa seronok bila berpuasa ni.. jangan sesekali mengeluh penat sbb berpuasa.. puasa tu ibadat... kalu mengeluh seolah-olah kita x redha dengan apa yg kita buat..kita seolah-olah mengeluh kpd ALLAH.. elakkan ye sayang ? 

lagi satu.. ustaz azhar idrus pernah berkata dalam isi ceramah beliau.. 
yang berbunyi :- Apa yang paling penat dalam ibadat kita ? jawapan beliau.. Berpuasa tapi tidak solat.. apa maksudnya ? maksudnye sia-sia je la kita berpuasa tp x solat.. faham kan ? jadi.. solat fardhu jgn ditinggalkan.. tadarus al-quran amalkan selalu..klu x sempat sangat nk baca.. sehelai sehari pon da cukup.. kan ? banyakkan amalan sunat spnjg bulan ni.. n kalau boley.. istiqamah sampai bila bila.. :) inshaAllah berjaya dunia wal akhirat =)



yang tak boleh berpuasa tu pulak.. 
jaga adab sayang semua... jangan makan suka hati depan mereka yg berpuasa..
jaga tingkah laku kita.. seeloknya.. cuba tahan diri tu jugak.. makan senyap2 udah le.. haha.. makan sikit je..setakat biskut sekeping tu cukup nye nk tunggu waktu berbuka tu.. pagi tu bangun je sahur.. sahur sekali.. barulah bertenaga.. xde la nk curi-curi makan kat sekolah.. haha.. boley je.. tp , bg nana.. x perlu la kot nk makan kat sekolah.. tahan je diri tu.. lapar sekalipon.. balik asrama ke balik rumah nnt makan la ..org x kesah.. tp jgn la makan something yg berbau..yg menggiurkan tekak.. maksud nana.. macam..makan kfc ke.. megi ke.. haa.. x ke naya bila 1 rumah or 1 bilik terbau-bau ? sian diorang yg berpuasa tu.. hormati lah mereka ye sayang ? ingat.. kita walaupun uzur , x ley berpuasa.. tp , pahala kita sama je ngn mereka yg berpuasa.. jadi , bykkan berzikir , berselawat , berdoa , dengar alunan ayat quran.. Allahuakhbar.. besar pahalanya :) belajar tu belajar jugak.. tp jgn ke duniawi je.. ukhrawi tertinggal ke belakang.. seimbangkan la dua-dua tu.. 

contohnya , waktu sahur.. 
lepas sahur tu..elakkan tidur.. kalau boleh gi mandi terus..
xde nye paru2 tu berair.. mitos semua tu.. mandi bukan mandi simbah satu badan terus.. mandi la cara nabi .. dari bawah.. sikit-sikit bawa keatas.. baru lah basahkan kepala.. sunnah tu =) badan pon sihat.. otak pon segar je.. haa.. lepastu da x boley semayang tu.. zikir banyak2.. luangkan masa dengan Sang Khaliq.. masa ni la kita nak bermunajat denganNYA.. siang kita da sibuk dengan sekolah n kerja.. yang boleh solat pulak.. buatlah solat sunat setakat yang mampu.. solat tahajud , solat taubat , solat hajat.. lepastu baca la 2 3 helai al-quran..  tup tup.. pahala berlipat ganda masuk :) xnak ke ? lepas da siap semua tu.. rehat kejap 5 minit .. haa.. buat la keje sekolah ke ape ke.. study ke.. sementara menunggu nk g ke sekolah tu.. nampak x ? byk perkara yg kita bole buat lepas sahur.. nak tidur xpe.. xde org nak marah.. badan kita pon memerlukan rehat..otak pon sama.. tp , kalau boley jangan biasakan diri tidur lepas bersahur .. ye ? =) 

~setakat ni dulu la celoteh nana .. kalu nana ade masa lagi , inshaALLAH nana update~

No comments:

Bl0g !n! AdAlAh HaK M!L!k NaNa..N0 C0PyCaTs HeRe