JanGan LupA fOllOw YerK??

Saturday 26 September 2015

Pakaian Sunnah vs Pakaian Barat ~

Assalamualaikum .. 

hari ni nana nak share sikit pasal isu fesyen ni .. 
kecoh da pasal niqabis hipster la niqabis hiphop la.. muslimah swag la semua tu ..
Allahurabbi ... 
habis semua nak kecam .. semua nak bash ... silap sikit terus dimaki ..
sedih . sebab .. kalian hentam kami depan umum.. belakang kami.. mention nama kami .. n semua lah ..  kalian tidak tegur kami .. tidak nasihat kami.. malah kalau kalian tegur atau nasihat , bukan secara hikmah . hikmah ? tahu ta macammane tu ? tegur secara hikmah ni bermaksud .. kita tegur someone tu secara personal , in private .. tak malukan dia depan orang ramai.. tegur dengan penuh lemah lembut , tegur dengan kasih dan sayang .. sebagaimana Rasulullah SAW menegur sahabatnya dengan penuh rasa kasih dan sayang sehingga teguran Baginda meresap jauh ke dalam hati yang mendengarnya ... 
ok . done muqaddimah . 


BOLEH TAK BERFESYEN ?

SURAH AL-A'RAAF : 26

"Wahai anak Adam ! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan bahan untuk) membuat pakaian menutup aurat kamu , dan pakaian perhiasan ; yang berupa takwa itulah sebaik-baiknya . Yang demikian itu adalah tanda tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). "

Jadi , jawapan bagi soalan di atas adalah boleh .
Pakaian labuh longgar tak ketat tak jarang tak nampak bentuk badan ,tak menggoda ajnabi , tak keterlaluan seperti pakai baju bunga sebesar-besar alam.. alien tengok pon takut. Bersederhana is the key in Islam.

Pakaian terbaik adalah pakaian takwa . Iaitu kita berpakaian untuk mendapat keredhaan Allah , demi Allah semata-mata. Bukan semata-mata nak tarik perhatian lelaki or nak dapat pujian. Takwa is back to niat . Pakai kerana Allah Taala bukan kerana manusia . Balik kepada persoalan tadi .. PAKAIAN HIPSTER . Trending sekarang , NIQABIS HIPSTER . Apa tu hipster ? 

Hipster = A person who follows the latest trends and fashions , especially those regarded as being outside the cultural mainstream.

Jadi , dalam Islam ada fesyen ? Ada . Apa dia fesyen Islam ? Menutupi aurat yakni seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan  . Tidak jarang sehingga nampak bentuk tubuh badan . Tidak tabarruj ( berlebih-lebihan) sehingga menarik perhatian . Pakailah baju apa yang kamu suka selagi mengikut syariat di atas . Kita tidak boleh tuduh seseorang niqabis itu mencampuradukkan pakaian barat dengan pakaian sunnah sedangkan Nabi tak pernah melabelkan ummatnya kafir , inikan kita hanya manusia hina yang dulu juga mungkin melakukan kesilapan yang Allah sendiri dah tutup aib kita !

 "Pakaian itu merangkumi dari kepala hingga kaki. maksudnya kasut sekali termasuk dalam pakaian. Converse itu budaya barat , kalai kata mencemarkan pakaian sunnah, jangan pakai converse tu ! ikut bulat-bulat apa isteri Nabi pakai dulu . Kasut yang dibuat daripada jerami atau selipar capal .. ! "

Allahu .. Jangan ukhti , jangan merumitkan agama kita . Agama ni agama yang mudah dan indah . HIPHOP . Ukhti faham hiphop itu apa ? wujud dari mana ?

Hiphop = sejenis pakaian yang labuh ; tshirt gobos ,seluar gobos , ditambah aksesori emas . Hiphop wujud apabila orang berkulit hitam imigrasi ke Amerika dan berlaku pertembungan budaya di sana. Maka , wujudlah pakaian hiphop .

Pakaian hiphop kini bukan trend tetapi menjadi identiti budaya orang berkulit hitam di Amerika . Sama seperti kita yang trending di Malaysia pakaian kurti kurung hasil pertembungan budaya melayu dan india . Hiphop itu langsung tidak mencemari pakaian sunnah . Pakaian Sunnah itu apa ? Jubah ? BUKAN . Tudung bulat ? BUKAN !

Pakaian Sunnah = Pakaian yang menepati ciri-ciri syariat .

"Kalau menyerupai sesuatu kaum kamu menjadi sebahagian darinya"

Ukhti , apa kamu faham mengenai hadis ini ? Ukhti tahu tak apa kata para ulama tentang hadis ini ? Apa tafsiran hadis ini ? atau .. Ukhti tafsir ikut kefahaman sendiri ?
Para ulama sepakat mengatakan tafsiran hadis ini hanya merangkumi hal-hal keagamaan , contohnya ritual keagamaan seperti menyembah berhala .
Jadi , cara berpakaian , cara berkata-kata tidak termasuk dalam hadis ini. Kalau hadis ini juga merujuk kepada cara berpakaian , tak ke kalian pakai kurti tu kalian menyerupai kaum India ? 

Rasulullah pernah berkata , " Di akhir zaman ada segolongan anak muda . Mereka berkata-kata dengan al-quran dan hadis sedangkan mereka masih lemah ."

Para ulama menafsirkan hadis ini sebagai kumpulan anak muda yang baru belajar agama yang sedikit dah suka hati mengeluarkan tafsiran atau fatwa sendiri . Ya , adab berpakaian itu ada . Nak pakai hiphop tak salah , Nak pakai hipster tak salah .. tapi jangan berlebihan . Orang barat pakai hiphop dengan aksesori emas berlebihan . Kalau nak diubah kepada fesyen Islam , pakailah bajunya , seluarnya . Jangan dipakai aksesori emas tersebut . Maka jadilah fesyen islam yakni bersederhana .. bukan mengharamkan secara total .

Credit to : UsrahSantai

1 comment:

Unknown said...

Setuju. Bersederhana dalam berpakaian dan menepati syariat.

Kami mencari agen dropship seperti pelajar universiti dan suri rumah yang ingin menjana pendapatan dengan WERDA. Boleh lihat di sini: KOLEKSI WERDA SOFIA

About Me Myspace Comments

Bl0g !n! AdAlAh HaK M!L!k NaNa..N0 C0PyCaTs HeRe